Je wil een webpagina schrijven over de diensten die je aanbiedt, maar plots betrap je jezelf erop dat je ook je bestaansreden, alle krantenartikelen die over je projecten verschenen zijn én een beschrijving van je kantoorruimte op die pagina geplaatst hebt.

Herkenbaar?

Gelukkig is het lang niet altijd zo extreem als in bovenstaand voorbeeld, maar het is soms verleidelijk om alles op één pagina te proppen.

Nochtans kan je de inhoud van je website opdelen in verschillende webpagina’s. En meestal is dat ook echt wel de way to go!

Een webpagina die zowel je visie als je persartikels als een over ons gedeelte bevat, kan je best opsplitsen in 3 verschillende webpagina's: /visie, /in-de-pers en /over-ons

Hieronder verduidelijk ik waarom je beter niet te veel uitweidt op een pagina en ik leg je uit hoe je zelf efficiënte webpagina’s schrijft.

Wat is het risico van een overvolle webpagina?

Een webpagina waar alles opstaat, is dat dan zo erg?

Dat is afhankelijk van wat je wilt natuurlijk. Er zijn wel degelijk websites die maar uit één pagina bestaan. Maar meestal zijn dat dan wel bedrijven die niet zo heel veel informatie te delen hebben. De one page website blijft scrollbaar. En gestructureerd. Kenmerken die een compleet losgeslagen webpagina vaak niet bezit.

Bezoekers klikken weg

Het grootste probleem met webteksten die alle kanten op gaan, is dat de websitebezoeker erdoor in de war geraakt.

  • ‘Wat moet ik hiermee?’
  • ‘Wat wordt er van mij verwacht?’
  • ‘Wat kan ik nu precies van dit bedrijf verwachten?’
  • ‘Waar moet ik bestellen?’
  • ‘Kan ik wel rekenen op dit bedrijf?’

Het zijn maar enkele vragen die door het hoofd van je bezoeker spoken als die op een onduidelijke pagina komt.

Denk je dat een websitebezoeker met zoveel vragen zijn mouwen opstroopt en op zoek gaat naar antwoorden? Nee hoor!

Die bezoeker klikt weg. Ander en beter. Hoe zou je zelf zijn?

Je webpagina bereikt geen enkel doel

Het gevolg? Jij kan fluiten naar je zo begeerde conversies:

  • Er volgen geen contactnames.
  • Niemand schrijft zich in voor je nieuwsbrief.
  • Er klikken veel meer mensen weg dan dat er mensen doorklikken.

Stonden al deze call to actions op één en dezelfde pagina? Dan ligt de oplossing voor de hand: schrappen en/of splitsen is de boodschap!

Een onduidelijk opgestelde webpagina levert weinig tot geen contactnames op.

De zoekmachine begrijpt niet waar jouw pagina over gaat

Bezoekers die wegklikken, doelstellingen die niet gehaald worden, … Alsof dat allemaal nog niet erg genoeg is, vinden de mensen ook niet zo snel de weg naar je overvolle webpagina. Het is namelijk niet zo dat je door over meer onderwerpen te schrijven op één pagina, ook op meer onderwerpen gaat scoren in de zoekmachine. In tegendeel. Google raakt in de war: waar gaat deze pagina nu eigenlijk over? En dus scoort je webtekst met een identiteitscrisis SEO-gewijs helemaal niet goed. En Google? Die leidt zoekende internetgebruikers naar … je concurrenten. Horror!

Hoe kan je zelf een webpagina schrijven die werkt?

Voel je de inspiratie weer eens in je opborrelen en beslis je om een nieuwe pagina voor je website te schrijven? Houd je dan nog heel even in! Dankzij onderstaand recept slaag je erin om webteksten te schrijven die wél werken.

De gouden regel: één doel per pagina

Of je nu een landingspagina schrijft, een blogbericht, een verkooppagina of een over ons-pagina, deze vuistregel geldt altijd en overal: houd je aan één doel per pagina.

  • Wil je je nieuwsbrief promoten? Doe dat dan.
  • Wil je een nieuw aanbod verkopen? Doe dat dan.
  • Wil je uitleggen waarom je doet wat je doet? Doe dat dan.

Om het doel van je webtekst te bepalen, stel je jezelf best de volgende vraag:

Wat moet mijn bezoeker doen na het lezen van deze pagina?

Dát is je paginadoel. En niets anders.

Houd rekening met je bezoeker

Een sterke webtekst doet meer dan alleen focussen op één doel. Hij houdt ook rekening met het doelpubliek van je website. Zorg ervoor dat jouw ideale websitebezoeker begrijpt dat je pagina voor hem of haar bedoeld is. Dat die ook snapt waar jouw pagina over gaat. Dat net die persoon getriggerd wordt om inderdaad te doen wat jij wilt dat hij of zij doet.

Daarvoor is het belangrijk om jouw (ideale) doelpubliek goed te kennen. Maar dat is voer voor een andere blog.

Checklist voor goede webpagina’s

Heb je net de kladversie van je webpagina afgewerkt? Neem er dan zeker eens onderstaande checklist bij. Zo weet je zeker dat jouw webtekst op één doel focust.

Checklist die je best overloopt nadat je de tekst voor een webpagina hebt geschreven:
- voor wie?
- onderwerp?
- call to action?
- inhoud?
  • Is het duidelijk voor wie deze pagina bedoeld is?
  • Heeft de pagina één duidelijk onderwerp?
  • Focust je pagina op één enkele call to action?
  • Staat er niets meer op je pagina dat eigenlijk beter op een andere pagina zou staan?

Check, check, check en check? Goed zo! De inhoud van je webtekst zit al goed. Vergeet nu niet om ook nog je spelling te checken.

En zoniet: schrappen, opsplitsen, verplaatsen, … blijf vooral schaven aan je webtekst tot hij helemaal goed zit, want sterke webpagina’s zijn goud waard!

Sterke webteksten met de juiste focus op jouw website

Lukt het je nog steeds niet om pagina’s te schrijven met één focus?

Verzand je ondanks bovenstaande tips elke keer weer in het neerschrijven van je levensverhaal wanneer je een duidelijke webpagina probeert te maken?

Blijven je pagina’s onvoldoende converteren? Klikt er nog steeds niemand op jouw ‘contact’-knop?

Dat is niet zo abnormaal. Tekstschrijvers bestaan met een reden: ook webteksten schrijven is een vak (apart)!

Dus wil je eens sparren? Ontdekken hoe gemakkelijk jij wél je website kan vullen met sterke, converterende pagina’s met de juiste focus? Ik maak graag (en vrijblijvend) tijd voor je vrij.

Benieuwd naar de recentste blogberichten?

Misschien interesseren de volgende onderwerpen je ook wel?

Help, mijn webpagina gaat over veel te veel.
Je wil een webpagina schrijven over de diensten die je aanbiedt, maar […]
Blogbericht bloginspiratie
Vermijd bij het bloggen dat je na een tijd niet meer weet waar je over moet schrijven. Tips om steeds weer inspiratie te vinden voor nieuwe blogberichten.
Logo Feniks Tekst
Teksten voor tevreden klanten

Of je nu je klanten het liefst met jij aanspreekt of met u, Feniks schrijft teksten voor tevreden klanten.

En dan hebben we het niet alleen over onze klanten, maar ook over die van jou!

Copywriter aan het werk