"Ellenlange lappen tekst. Een woordenbrij waar maar geen einde aan komt." Quote van WijzeWoorden

Opsommingen scoren goed in online teksten. Toch is het simpelweg gebruik maken van opsommingen niet voldoende om écht het verschil te maken. Aan de hand van verschillende technieken kan je je opsommingen namelijk omvormen tot echte conversiemonsters:

  • Hoeveel verschillende elementen telt je opsomming?
  • In welke volgorde zet je de verschillende elementen van je opsomming?
  • Hoe zien de verschillende elementen van je opsomming eruit?

Maar eerst een korte disclaimer: wat bedoel ik precies met een opsomming?

Opsommingen zijn lijstjes

Met opsommingen bedoel ik in dit bericht opsommingen in de vorm van een lijstje.

Dus niet: Ze trakteerde voor haar verjaardag met appeltaart, aardbeientaart, chocoladecake en muffins.

Nochtans is dat ook een opsomming, en er is niets mis mee, maar in een webtekst doe je er beter aan om die opsomming te vertalen naar een lijstje.

Dus wel: Ze trakteerde voor haar verjaardag met:

  • appeltaart,
  • aardbeientaart,
  • chocoladecake,
  • muffins.

Het zijn dit soort opsommingen die een webtekst scanbaar maken.

Hoeveel verschillende elementen telt je opsomming?

De beste opsommingen tellen 3 tot 7 elementen.

Minimum 3 elementen

Voor minder dan 3 elementen hoef je de moeite niet te doen om ze in een lijstje te zetten. Er zijn natuurlijk uitzonderingen op deze regel, dus een opsomming van 2 elementen kan in principe ook. Één enkel element kan echter nooit een opsomming vormen.

Vanaf 3 elementen is het in webteksten aangeraden om je opsomming in de vorm van een lijstje te gieten. Je tekst wordt er namelijk veel gemakkelijker leesbaar door.

Maximum 7 elementen

Waarom kan je best maximaal 7 elementen in je lijstje plaatsen? Dat heeft te maken met het korte termijngeheugen van de mens. Een mens kan namelijk maar 7 elementen tegelijkertijd onthouden. Daarnaast lijkt een lijstje met té veel elementen al heel erg op een lang stuk tekst, en dat ontmoedigt de lezer om er zelfs maar aan te beginnen.

In welke volgorde zet je de elementen van je opsomming?

Doe zelf de test

Vooraleer ik een antwoord geef op de vraag in welke volgorde je de elementen van je opsomming best zet, daag ik je uit om zelf eens de test te doen: kan je, zonder terug te kijken naar het stukje tekst hierboven, je nog herinneren waarmee de dame in het voorbeeld hierboven trakteerde voor haar verjaardag?

Hoeveel elementen heb je onthouden? 0, 1, 2, 3 of 4? En als je er 1, 2 of 3 onthouden hebt, waar stonden deze elementen in de opsomming?

De belangrijkste elementen op de beste plaatsen

En dan nu de theorie: je begint de opsomming best met je belangrijkste element. Dat is namelijk het element dat de meeste lezers met de grootste aandacht zullen lezen. Ook op het einde van je opsomming plaats je best een belangrijk element. Die plaats krijgt ook heel wat aandacht. Tussen die elementen in verstop je dan de minder belangrijke elementen.

Zijn er meer dan 2 belangrijke elementen in je opsomming? Zet die dan zo veel mogelijk vooraan. Met andere woorden:

  • Het allerbelangrijkste element op plaats 1.
  • Het tweede belangrijkste element op de laatste plaats.
  • Andere belangrijke elementen op plaats 2, 3,…
  • De rest vult het lijstje op.

De theoretische achtergrond van dit fenomeen

Dat de eerste en de laatste plaats het belangrijkst zijn, kan je verklaren aan de hand van het seriële-positie-effect, een theorie van de Duitse psycholoog Ebbinghaus. Die heeft ontdekt dat je woorden aan het begin en het einde van een reeks het best onthoudt. De woorden aan het begin van een reeks profiteren namelijk van het begineffect – aan het begin van een opsomming ben je nog helder en gemotiveerd. De woorden aan het einde van een reeks onthoud je dan weer beter door het recentheidseffect. Het zit als het ware nog vers in je geheugen, zoals ze in de volksmond wel eens zeggen.

Hoe ziet je opsomming eruit?

Opsommingstekens, hoofdletters en leestekens

Hoe de verschillende elementen van je opsomming eruit zien, kies je zelf:

  • Welk opsommingsteken gebruik je?
  • Maak je gebruik van hoofdletters?
  • Maak je gebruik van leestekens?

Er is echter 1 belangrijke vuistregel: wees hierin consequent!

Dat betekent dat je steeds dezelfde opsommingstekens gebruikt. En dat je ook consequent wel of niet voor hoofdletters kiest, en steeds dezelfde leestekens gebruikt. Niet alleen binnen dezelfde pagina, maar ook binnen je website. Dat is namelijk goed voor je tone of voice, de stijl waaraan je bezoekers je herkennen.

Ik kies er bijvoorbeeld voor om als opsommingsteken een zwart bolletje te gebruiken. Daarnaast hanteer ik de volgende regel voor hoofdletters en leestekens:

  • Zijn de elementen van mijn opsomming volzinnen? Dan gebruik ik hoofdletters en leestekens.
  • Bestaan de elementen van mijn opsomming uit één of enkele woorden? Dan gebruik ik geen hoofdletters en leestekens.
  • Een uitzondering op deze regel maak ik wanneer mijn opsomming eigenlijk een zin vormt, zoals in het voorbeeld van het trakteren hierboven. Dan gebruik ik de leestekens zoals ik ze ook in de zin zou gebruiken: een komma na elk element en een punt aan het einde van de zin.

De lengte en vorm van de elementen in je opsomming

Nog een laatste belangrijke vuistregel om succes te hebben met opsommingen in je webteksten: kies binnen één en dezelfde opsomming voor gelijkwaardige elementen qua vorm.

Dat betekent op z’n minst dat ze ongeveer dezelfde lengte hebben. Een opsomming met 4 keer een woord en 1 keer een zin is dus geen goede opsomming.

Een voorbeeld:

NIET:

Je opsomming kan de volgende elementen bevatten:

  • één enkel woord
  • een volledige zin
  • Een opsomming kan ook bestaan uit een groep woorden.

WEL:

Je opsomming kan de volgende elementen bevatten:

  • één enkel woord
  • een volledige zin
  • een groep woorden

Daarnaast hebben je elementen liefst ook dezelfde vorm op het vlak van zinsbouw: gebruik je bijvoorbeeld 2x een bevelsvorm, gebruik dan de 3e keer ook een bevelsvorm.

Een voorbeeld:

NIET:

  • Neem een zin met een opsomming in.
  • Hak de zin in stukjes.
  • Daarna plaats je de verschillende stukjes in een lijstje.

WEL:

  • Neem een zin met een opsomming in.
  • Hak de zin in stukjes.
  • Plaats de verschillende stukjes in een lijstje.

Aan de slag met je eigen opsommingen

Bekijk je eigen website even en pas de bovenstaande tips toe. Zo bereik je meer effect met je opsommingen en dus ook met je website.

Neem je eigen website eens onder de loep: gebruik jij efficiënte opsommingen?

Tags:

No responses yet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Copywriter aan het werk
Teksten voor tevreden klanten

Of je nu je klanten het liefst met jij aanspreekt of met u, Feniks schrijft teksten voor tevreden klanten.

En dan hebben we het niet alleen over onze klanten, maar ook over die van jou!

schrijven en schrappen