online is het nieuwe offline

Net als de vele gouddelvers die in de negentiende eeuw op schattenjacht trokken in Californië, zoeken steeds meer bedrijven vandaag hun geluk op social media. Zeker in 2020 kwam er een enorme online switch: bedrijven verkopen steeds vaker hun producten ook online, klanten beginnen hun klantzoektocht steeds vaker op sociale media.

Bedrijven op sociale media: een paradox

Toch blijven die sociale media voor klanten in de eerste plaats een medium waar het aangenaam vertoeven moet zijn. Zij zitten niet te wachten op een online advertentieplatform. Nochtans is dat exact waar bedrijven wél naar op zoek zijn.

Een social media strategie opstellen

volgers op sociale media

Handel voeren op sociale media is daarom een niet te onderschatten evenwichtsoefening: je wil jezelf en je producten of diensten in de kijker zetten, maar zonder daarbij je volgers te overspoelen met reclame. Je wil hen blijven boeien, zodat zij je blijven volgen. Want jouw volgers van nu zijn je klanten van de (nabije) toekomst.

Met behulp van een efficiënte social media strategie kan je dit bereiken. In zo’n strategie leg je de verschillende elementen van je bedrijfsaanwezigheid op social media op voorhand vast:

  • Op welke sociale media-kanalen ben je met je bedrijf aanwezig?
  • Met welke regelmaat zal je bedrijf berichten posten op die kanalen?
  • Waarover zal je bedrijf berichten posten?
  • Wat zijn de sociale media-doelen van je bedrijf?
  • Hoe zal je bedrijf eventuele reacties op haar berichten opvolgen?

Weet je niet goed hoe je aan het opstellen van zo’n social media strategie moet beginnen? Vraag raad aan Feniks, en samen bekijken we welke strategie voor jouw bedrijf wenselijk én haalbaar is.

Je social media strategie volhouden

Een strategie opstellen is een theoretisch werkje, dat enig denkwerk vergt maar dat meestal wel vrij vlot verloopt. Daarna volgt echter het moeilijke werk:

  • Het tempo waarop je berichten post, volhouden.
  • Interessante content blijven posten.
  • Slagen in je online doelen.

Het vraagt heel wat creativiteit en doorzettingsvermogen om je sociale media op een succesvolle manier te onderhouden. Wil je echt scoren op sociale media? Dan kan je een copywriter bij de hand nemen. Kies bijvoorbeeld voor een sociale media-abonnement van Feniks en bied je volgers content die ze wíllen lezen.