Speak, so I can see you. Quote van Socrates

Persberichten schrijf je met de bedoeling om de pers te halen. Dat kan geschreven pers zijn (kranten, tijdschriften, vakbladen), maar ook radio-, televisie- of internetpers. Maar lang niet elk persbericht wordt gepubliceerd. Toch kan je je kansen om gepubliceerd te worden, aanzienlijk vergroten als je weet hoe journalisten te werk gaan.

Van persbericht naar nieuwsbericht

Journalisten hebben namelijk niet veel tijd om hun pagina’s of programma’s vol te krijgen. Ze kunnen het zich zeker niet veroorloven om alle teksten die ze publiceren, van nul te (her)schrijven. Daarom zijn journalisten meer geneigd om nieuwsberichten te publiceren waar ze niet veel werk meer aan hebben.

Jouw persbericht moet dus eigenlijk zo goed als klaar zijn om te publiceren. Dan ligt het in de bovenste schuif bij journalisten. Maar wat betekent dat nu, klaar om te publiceren?

Levendige nieuwsberichten

De meeste mensen lezen liever levendige nieuwsberichten dan een droge opsomming van feiten. En wat maakt een nieuwsbericht levendig? Het menselijke aspect. Citaten dus.

Let er maar eens op als je de krant leest: veel artikels lezen als interviews. Ook op het radionieuws en op televisie wordt er vaak iemand aan het woord gelaten. Dat kan een expert zijn of gewoon een man of vrouw in de straat.

Nu, aangezien een journalist graag een kant en klaar persbericht in handen heeft, zal je simpelweg veel beter scoren als je hem of haar ook gewoon een quote op een presenteerblaadje geeft. Of zelfs meer dan één. Niet dat journalisten nooit meer interviews afnemen, maar heel wat nieuwsberichten kunnen wel degelijk tot stand komen zonder extra contact. Tenminste als je enkele veelzeggende citaten van relevante personen toevoegt. Dat is natuurlijk veel tijd gespaard voor de journalist in kwestie. En dus meer kans dat jouw persbericht het nieuws haalt.

Met een citaat alleen kom je er niet

Natuurlijk is een citaat alleen niet genoeg, en je hoeft je persbericht ook niet in de vorm van een interview af te leveren. Let er ook op dat je de volgende elementen vermeldt in je persbericht:

  • Over wie gaat het nieuws?
  • Waarover gaat het nieuws?
  • Waar is het nieuwsfeit gebeurd/ waar gaat het door?
  • Wanneer is (of was) het nieuwswaardige feit?
  • Waarom gebeurt (of gebeurde) het nieuwswaardige feit?
  • Hoe gebeurt (of gebeurde) het?

Als je deze elementen in je persbericht vermeldt, en je voegt er nog minstens één relevante quote aan toe, dan is je persbericht klaar om gepubliceerd te worden. Of toch zeker inhoudelijk.

Heb je toch nog vragen over de inhoud van je persbericht of ben je niet zeker over de vorm? Stel je vragen hieronder of neem contact met me op.

Tags:

No responses yet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Copywriter aan het werk
Teksten voor tevreden klanten

Of je nu je klanten het liefst met jij aanspreekt of met u, Feniks schrijft teksten voor tevreden klanten.

En dan hebben we het niet alleen over onze klanten, maar ook over die van jou!

schrijven en schrappen