The time is now, quote van Moloko

Een blog bijhouden met je bedrijf? Dat kost tijd en vraagt heel wat doorzettingsvermogen. Maar waarom zijn er dan zoveel bedrijven die een blog hebben op hun website? Omdat ze er meer uithalen dan ze erin steken!

Hieronder vind je 6 doorslaggevende redenen om als professional te beginnen met bloggen:

  1. Een bedrijfsblog trekt bezoekers aan
  2. Zoekmachines houden van blogs
  3. Je toont jezelf als expert in je vak
  4. Een blog is een ideaal kanaal om te netwerken
  5. Een blog stimuleert je om mee te zijn
  6. Je voelt de positieve gevolgen van je blog ook op lange termijn

Een bedrijfsblog trekt bezoekers aan

Dankzij je blog trekt je website geïnteresseerde bezoekers aan. Zij vinden je blog op verschillende manieren:

  • Je blogbericht wordt gedeeld op sociale media en zij klikken op de link.
  • Ze zoeken in Google naar het onderwerp van je bericht en stranden zo op je blogbericht.
  • Ze belanden op je blogbericht via een andere link op het wereldwijde web.

Het leuke aan die bezoekers is dat zij geïnteresseerd zijn in het onderwerp van je blogbericht. En als je blogberichten gaan over datgene waar jouw bedrijf mee bezig is (en dat is natuurlijk wel de bedoeling van een bedrijfsblog), zijn het dus stuk voor stuk mensen die geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf.

Het enige wat jij dus nog hoeft te doen om van die extra bezoekers te profiteren, is vanuit je blogberichten goede links leggen naar de andere pagina’s van je website. Op die manier vinden je bezoekers gemakkelijk hun weg en krijgen ze meer van jou te zien.

Zoekmachines houden van blogs

Ook Google en andere zoekmachines zijn fan van blogs, omdat een blog ervoor zorgt dat je website levend blijft. Een statische website (waarop informatie geplaatst wordt die zelden of nooit verandert) vindt Google minder interessant dan een dynamische website (waar constant nieuwe informatie op geplaatst wordt). Dat komt omdat een levende website interessanter is voor bezoekers: zij vinden er steeds nieuwe informatie en komen daarom met plezier terug. En omdat de zoekmachine niets anders wil dan de gebruikers de weg wijzen naar interessante websites, hebben sites met een blog een streepje voor bij Google.

Google houdt van blogs omdat ze voor dynamische websites zorgen. Afbeelding van Arthur Osipyan.

En door dat streepje voor trek je gemakkelijker nieuwe bezoekers, zoals we in de vorige paragraaf zagen.

Toon je expertise in je blog

Dankzij je professionele blog kan je aan de wereld tonen wat jij in je mars hebt: je profileert jezelf via je blog als expert in je vakgebied:

  • Je deelt nieuwtjes over je vakgebied.
  • Je deelt inhoud die relevant is binnen je vakgebied.
  • Je biedt je lezers oplossingen voor problemen die ze tegenkomen.

Doordat je die dingen gaat delen, zien je lezers je al gauw als betrouwbare bron van informatie. Als ze op zoek zijn naar een antwoord dat over jouw vakgebied gaat, zullen ze op de duur vanzelf terugkeren naar jouw blog.

En nog beter: als ze uiteindelijk de diensten of producten die jij aanbiedt, nodig hebben, dan ben jij wellicht de eerste waar ze aan zullen denken. Je hebt namelijk al een vertrouwensrelatie met hen opgebouwd vooraleer je ze ook maar één keer in het echt ontmoet hebt!

Een blog is een ideaal kanaal om te netwerken

Als ondernemer heb je ongetwijfeld verschillende netwerken: een netwerk van klanten, van collega’s, leveranciers en zelfs van concurrenten. Een blog is een dankbaar middel om je netwerken uit te breiden of te versterken:

  • Mensen kunnen reageren op je blogbericht. Door zelf op hun reacties te reageren, kan je met hen in gesprek gaan.
  • Je kan je bezoekers met behulp van een link naar de website van een collega leiden, of zelfs naar die van een concurrent. Wees niet bang om links te gebruiken, want zo lang jij je bezoekers waarde hebt geboden, is dit voor hen een positieve ervaring. Daardoor zullen je bezoekers sneller geneigd zijn om naar jouw blog terug te keren.
  • Hoe meer content je blog heeft, hoe groter de kans dat anderen ook naar jouw website linken. Dit kan je zien als een moderne vorm van mond-aan-mondreclame. En zoals je wellicht al ervaren hebt, is mond-aan-mondreclame de beste reclame die je kan krijgen.

Een blog stimuleert je om mee te zijn

Hierboven las je al dat je jezelf met behulp van een professionele blog als expert ter zake naar voren schuift, maar het omgekeerde is ook waar: door je blog word je gedwongen om steeds op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen in je vak. Niet alleen ben je voortdurend op zoek naar inspiratie om je blog mee te vullen, bovendien wil je natuurlijk je status als expert niet verliezen door informatie te delen die outdated is.

Content marketing: een project van lange adem

Bloggen is een vorm van content marketing. Content marketing heeft één nadeel: het is een project van lange adem. Je zal de resultaten niet vanaf dag één voelen.

Content marketing is als een boompje: je kan er tientallen jaren later nog steeds de vruchten van plukken.

Gelukkig heeft content marketing ook grote voordelen ten opzichte van traditionele marketing:

  • Het kost veel minder – het kost je voornamelijk tijd. Heb je niet de tijd om zelf een blog te onderhouden? Dan kan je hulp inschakelen van een professional. Natuurlijk zal het je dan wel wat kosten, maar over het algemeen ligt de kostprijs van een copywriter voor je blogberichten veel lager dan die voor je andere marketingcampagnes.
  • De resultaten van je content marketing blijven ook na vele jaren nog voelbaar. Heb je vorige week een advertentie geplaatst in de krant? Dan zal je daar vandaag al bijna niets meer van voelen. Je blogberichten van enkele jaren geleden zullen echter wel nog steeds bezoekers naar je website trekken. Meer nog, hoe langer je blogberichten online staan, hoe meer kans ze gehad hebben om op te vallen, links te genereren en te stijgen in het Google-algoritme. Net daarom is het beste moment om te beginnen met bloggen: vandaag!

Tags:

No responses yet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Copywriter aan het werk
Teksten voor tevreden klanten

Of je nu je klanten het liefst met jij aanspreekt of met u, Feniks schrijft teksten voor tevreden klanten.

En dan hebben we het niet alleen over onze klanten, maar ook over die van jou!

schrijven en schrappen